Claypaky MIDI-B FX - A handful of practical information.

ClayPaky to moja ulubiona firma. Jestem ClayPak’owcem odkąd pierwszy raz zobaczyłem Alpha Beam 300 i do dziś pamiętam jaki zachwyt wywołało u mnie to urządzenie. Z resztą Włoska firma ma najdłuższe doświadczenie w projektowaniu światła, o czym mówiłem w filmie o historii oświetlenia scenicznego (który możecie zobaczyć klikając tutaj).

Obecnie nadal zachwyca, chociaż by takim cudeńkiem jak Pointe. Jest to chyba najpopularniejsza głowa „ever”. Gdzie nie spojrzysz tam Pointe. Moi przyjaciele z Chin zaczęli się już nawet kopiować nawzajem robiąc kopię kopii, kopii, kopii. Ogólnie ClayPaky rządzi i nie po to, nie uczę się języka i nic w tym celu nie robimy z Dominikiem, żeby nie jechać do nich do fabryki i muzeum w celu nakręcenia filmu.

Moje najszczersze odczucia

Przejdźmy do bohatera odcinka, czyli MIDI B-FX. Trochę się zbierałem z napisaniem tego artykułu, bo jest zbyt ważny, aby go tak o na kolanie podczas sztuki napisać.

Mamy tu bowiem geniusz w czystej postaci. Designerski majstersztyk i marketingowe arcydzieło. Cenowej niewiadomej bo nie wiem. Jak ktoś wie, proszę o info, ale mogę się założyć, że tanio nie jest.

Ja wiem, że w filmiku zapowiadającym śmiałem się, że powodem powstania tej głowy były zalegające sterty starych parów 64 w magazynie. Nawet jeśli była to prawda to kurdę, brawo za recykling! Poza tym to naprawdę designerski sztos. Połączenie dwóch światów w jeden. Tradycja z nowoczesnością. No coś pięknego! Zarówno i hipsterzy i steampunkowcy na pewno sa zachwyceni.

Zanim przejdę do omawiania specyfikacji wspomnę że to blaszane kubełko się zdejmuje i wtedy powstaje urządzenie MIDI-B/WW. Obydwie wersje są oczywiście sprzedawane osobno. W razie gdybyś chciał ot tak kolejnego zwykłego washa i nadal nie wyróżniać się niczym z tłumu to kupujesz wersje WW czyli Without Wiadro.

Lećmy ze specyfikacją…

Źródło światła: 19 x 40 W RGBW lub RGBWW – To naprawdę moce   emitery. B-Eye K 10 posiada 19 x 15W. Spora różnica. Jeśli chodzi o RGBWW to za ostatnią literkę odpowiada zapewne Warm White.

Niezwykle wydajny strumień świetlny 11400 lm – Oczywiście w ogóle mnie to nie dziwi przy tak mocnej diodzie. Tu już się kończą żarty z kubełka świniowego.

Zoptymalizowany system optyczny HD – nie znalazłem więcej informacji o owym systemie. Wiadomo że jest tak zoptymalizowany, że świeci, że „ho ho” i to w HD.

Specjalna powłoka wokół obiektywu i minimalna przestrzeń między obiektywem, a korpusem zapobiegająca rozlewaniu się światła – chodzi oczywiście o to, żeby światło nie wylewało się na boki więc soczewka umieszczona jest w kratce przypominającej plastry miodu plus oczywiście w kubełku.

Zakres ZOOM od 4 do 50 stopni – jestem zaskoczony że mając kubełek może osiągnąć 50 stopni. B-Eye K 10 ma od 4 do 60.

5 Pierścieni okrągłych pasków LED, każdy niezależnie sterowany – jest to super pomysł scenograficzny, aczkolwiek bardzo określony, jeśli chodzi o styl. Steampunk bo tak bym go określił świetnie pasuje do świata Cyberpunk.

5-krzywiznowy, 24-bitowy dimmer z wyjściowym balansem kolorów – z tymi krzywiznami chodzi o to, że wszystkie diody są zsynchronizowane, żeby biały kolor wchodził jak należy od najniższych wartości

Trzy niezależnie sterowane pierścienie LED (na przedniej soczewce) – chodzi oczywiście o ringi włączane lub wyłączane za pomocą mode-ów. Mamy dwa warianty Mode Basic (8 i 16 Bit) bez ringów i dwa Extended (8 i 16 Bit) z Ringami.

Wstępnie zainstalowane efekty/makra kolorów – ja myślę, że to nie jest żadna nowość, ani nowatorska technologia, żeby to w specyfikacji umieszczać, no ale jest. Trochę się czepiam na siłę.

Liniowy filtr CTO 2500K – 8000 K – Bardzo przydatna funkcja pod kamery.

Kanały crossfade między kolorem i CTO oraz między makrami – nie wiem czy ja to dobrze rozumiem. Jeśli tak, to jest cudowna opcja. Zapewne każdy z Was zna to uczucie, kiedy niechcący wrzucicie makro w paletę od 600’setki i przechodząc z niej na zwykły RED w czasie powiedzmy 2 sec przelatujesz przez cała dyskotekę, tak, jakby to była tarcza kolorów. Istny koszmar i skandal. Jeśli to jest to rozwiązanie to brawo. Kanał oczywiście znajduje się w urządzeniu, ale czy działa jak należy? Do sprawdzenia.

Elektroniczy stroboskop @25f/s – Elektronicky Mordulec ( młodzieży polecam sprawdzić co to za film).

Niezwykle precyzyjne i ciche ruchy – Niczym baletnica ninja

Dostep Ethernet – wiadomo

4 tryby pracy : Constant, Auto, Silent, Theatre – tryby Silent I Theatre zakładają na urządzenie krawat, dzięki czemu jest mniej awanturujące się.

Sygnał sterujący USITT DMX 512. Protokoły: RDM, WebServer, Art.-Net I sACN – Wszystko jest, jak chyba w każdym urządzeniu ostatnio.

CloudIO Ready – kompatybilny z konsoletą CloudIO

Maksymalny pobór mocy: 900W – Z wielką mocą przychodzi wielki pobór mocy i wysokie rachunki za prąd.

Waga 19 kg – tyle co dwa Jamniki.

Rozmiar: 391 x 252 x 591 – jest dość spora jak na wash’a, ale za to ma kubełek.

Summary

Przebrnęliśmy przez specyfikacje. Podsumowując, mamy do czynienia z naprawdę mocnym zawodnikiem. Innym od tego co ostatnio na rynku mogliśmy zobaczyć. Porównałem ją w kilku miejscach do B-Eye K10, ponieważ to co tam siedzi we wiadrze jest podobne wielkością soczewki, wyłączając oczywiście funkcję Shape.

Rzecz jasna mocą MIDI-FX kładzie B-Eye na łopatki. Jednak wspomniany „shape” może się okazać bardziej uniwersalny i praktyczny, niż kubełek z paskami LED. Jednak TV rządzi się innymi prawami, a jak dla mnie, właśnie tam skierowane jest to urządzenie.

P.S. Ja wiem, że Pointe jest marki Robe. To taki żart i sprawdzian jedocześnie, czy czytacie do końca i to co jest małym druczkiem…

Więcej oczywiście znajdziecie na stronie dystrybutora lub producenta.

Kamil Borzeski

Lighting designer, passionate about new technologies and multimedia. Fond of satire and ridicule, but without losing his substantive outlook.

Producer:
Distributor:
Total
0
Shares
Add a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Previous
Portman Lights EVO ELEMENT - Premiere.

Portman Lights EVO ELEMENT - Premiere.

Awaken your imagination!

Next
Overview of the LDI trade show in Las Vegas

Overview of the LDI trade show in Las Vegas

News, news and news

You might like it