Festiwal Polskiej piosenki w Opolu ma różne opinie. Jednym się podoba, drugim nie. My jednak nie patrzymy na takowe imprezy wedle gustów. Nas interesuje wyłącznie strona techniczna.
Za projekt i realizację odpowiadał Marcin Michna któremu udało się zadać kilka pytań i uzyskać trochę informacji dla branżowych nerdów. A takowych tu nie brakuje… Bez obrazy oczywiście. Widząc taką ilość Acme Tornado przypomniał mi się mem „Tornado Guy” no i musiałem…

Skoro już się pośmialiśmy to pora na praktyczne informacje przeplatane pytaniami do Marcina. Zacznijmy od tego co misie lubią najbardziej, czyli cały wykaz sprzętu. W Opolskim amfiteatrze znalazł się następujący sprzęt oświetleniowy:
Nazwa urządzenia | Ilość |
---|---|
ACME Mana Hybrid | 90 |
ACME Super Nova | 2 |
Robe iForte FS | 8 |
Robe iForte LTX FS | 4 |
Robe iForte | 47 |
Chauvet Rogue Outcast 1 BeamWash | 22 |
Chauvet Maverick Storm 2 BeamWash | 72 |
Chauvet Maverick Storm 3 BeamWash | 61 |
Martin Mac ONE | 110 |
ACME Tornado TB5 IP | 182 |
Showtec Active Sunstrip | 84 |
CLF Ares | 96 |
ROXX Cluster B2 FC | 182 |
RJ Dalis 862 | 23 |
Astera Titan | 120 |
Astera AX 5 | 40 |
Robe RoboSpot | 12 |
AKB Neon PRO 60LED 14W | 713mb |
AKB Taśma 24v PRO SMD5050 120LED 28W RGBW | 600mb |
MDG ATMe + wentylatory | 8 |
Dlaczego tyle ACME?
StageUpdate: Festiwal dostał nieoficjalna nazwę Acme Opole Festiwal. Czemu tyle Acme? W szczególności Tornado.


Marcin: Krótko – Tornado jest obecnie modną lampą, która dobrze się wpisała w estetykę mojego pomysłu. Idąc dalej. Pierwotnie jako lampy spot/beam miały być użyte Robe Mega Pointe, ale ATM zaproponował użycie ACME Mana. Używałem ich podczas Sylwestra w Chorzowie i w mojej ocenie są bardzo dobrym zamiennikiem Mega Pointe. Do tego są to lampy z IP65 i mogłem mieć tą samą lampę powieszoną pod sufitem i postawioną na ziemi.
Multimedia i prąd.
Festiwal to nie tylko oświetlenie ale też multimedia dostarczone przez firmę Aram które wyglądały następująco (urządzenia + sterowanie):
Nazwa urządzenia | Ilość |
---|---|
Outdoor P3 LED Screen Black Face 0.5m x 0.5m | 1145 |
Outdoor P3 LED Screen Transparent 1m x 0.5m | 973 |
Outdoor P5 LED Floor Black Face 0.5m x 0.5m | 687 |
Outdoor P5 LED Screen Black Face 0.5m x 0.5m | 160 |
Barco MiStrip | 128 |
Barco UDX 4k40 | 2 |
Barco TLD+ 4.42 7.46:1 WQ/4KUHD | 2 |
Realizacja | |
GrandMA3 full-size | 2 |
Disguise vx4 Display Port | 4 |
Serwer z Resolume | 1 |
Specyfikacja: NVidia RTX5090, Intel I9-14gen, 64GB Ram, Blackmagic Design DeckLink 8K Pro G2, 2x Ethernet 1GbE | |
Barco e2 gen2 | 2 |
Specyfikacja: 14x 4k input, HDI SDI Input, 7x 4k Output, 6x HD SDI Output | |
Matryca HD SDI 16×16 | 1 |
Matryca DisplayPort/HDMI 8×8 | 1 |
Switch ethernet 10GbE | 1 |
Switch ethernet 1GbE | 1 |
Jak możemy szybko i łatwo policzyć… Wszystkie użyte moduły miały 984,5m2. Nie pomogliśmy też pominąć faktu, który nie wiedzieć czemu zawsze Was interesuje.
StageUpdate: Pobór prądu sceny ?
Marcin: Całość technologii była zasilana z agregatów, które dostarczała firma ADEX. Łącznie było 3.5 MVA.
Dla nie wiedzących i liczących wszystko w watach, jeśli współczynnik mocy, który dla standardowych instalacji elektrycznych wynosi 0,85 to agregat 3,5 MVA potrafi wytworzyć prawie 3 MW (czyli 3mln watów). – najprawdopodobniej było też sporo zapasu, ale generalnie dużo prądu!
Jakieś awarie?
Przy tak dużej ilości sprzętu wiadomym jest, że rzeczy martwe lubią płatać figle. I tym razem nie obyło się bez przysłowiowych „fuck-upów”.



StageUpdate: Jakieś awarie podczas realizacji ? Oczywiście nie musisz odpowiadać ale jako że jesteśmy portalem strikte technicznym ciekaw jestem czy choć jedno Tornado uległo awarii.
Marcin: Mieliśmy poważną awarię sieci sACN chwilę przed wejściem na antenę pierwszego dnia. Rozpoczęliśmy festiwal z niedziałającą dużą częścią urządzeń zainstalowanych pod dachem. Zresztą wszystkie urządzenia zainstalowane pod dachem były sterowane za pomocą sACN i połączone kablami Ethernet. Technicy ATM wykazali się mega profesjonalizmem i szybko usunęli awarię.
Uważni widzowie mogli zobaczyć pracę techników podczas pierwszych minut Debiutów. Muszę cię zmartwić, ale nie było ani jednej awarii urządzeń ACME. W trakcie całego festiwalu zostały wymienione chyba 2 urządzenia – jeden Mac One i jedne Maveric 3.
Czy mogę zaświecić swój zespół?
Miałem okazję być na tym festiwalu z zespołem i zadałem Marcinowi pytanie, żeby raz na zawsze wyjaśnić wszystkim którzy na informację, że nie będę świecił byli bardzo zdziwieni. Otóż telewizyjne realizacje żądzą się swoimi prawami.



StageUpdate: Jako że miałem okazję być na festiwalu z zespołem Poparzeni wiem, że mogliśmy mieć wgląd w to co poleci na ekranach. Czy w kwestii światła zespoły też mogą mieć wpływ?
Marcin: Przy realizacjach, za które ja odpowiadam, nie dopuszczam realizatorów zespołów do foh-a. Do ewentualnego kontaktu zespołu ze mną dochodzi po uprzedniej akceptacji takiego pomysłu przez reżysera.
Zespół, managerowie i inne osoby nie mają dostępu bezpośredniego do nas. Jeżeli zespół ma jakiś konkretny pomysł na swój występ i przekaże go odpowiednie wcześnie to staram się to zrealizować. Uwzględniając jednocześnie wszystkie aspekty całej realizacji telewizyjnej.
Przykładowo Paula podczas Premier bardzo chciała abym wygasił na koniec jej występu całość światła. Gdyby było ciemno, to może byśmy próbowali to zrobić. Jednak jej występ miał miejsce jak jeszcze mieliśmy sporo ekspozycji dziennej.
Sterowanie oświetleniem i konstrukcja.
Czymś to w końcu trzeba ruszyć i tak całość realizacji i pre-programingu napędzane było przez GrandMA3 (soft 3) i media serwerach Disguise D3. Dokładna lista sprzętu prezentuje się tak :
Nazwa urządzenia | Ilość |
---|---|
MA Lighting gma3 full-size | 5 |
MA Lighting grandMA3 viz-key | 1 |
Wysiwyg 2025 Perform | 1 |
Jakby ktoś jeszcze był ciekawy to wrzucam Wam rozpiskę krat, dla kompletnych nerdów – takich jak ja, bo wyciągnąłem tę informację.
Nazwa urządzenia | Ilość |
---|---|
4m truss tower + podstawa | 7 |
8m truss + wyciągarki | 1 |
1.5m rura 50mm czarna | 6 |
2.5m rura 50mm czarna | 10 |
3.5m rura 50mm czarna | 170 |
(mocowane 30cm poniżej dostępnych punktów podwieszeń konstrukcji zadaszenia) | |
Wahlberg Winch 50 | 1 |
Na koniec creditsy, czyli za całość realizacji, oprócz Marcina Michny odpowiedzialni byli również: Robert Iwański (światło), Marcin Szczakiel (światło), Tomasz Stępnik (światło), Łukasz Wesołek (multimedia), Maciej Kiełb (multimedia). Za RoboSpotami stało 12 osób, których nazwisk nie udało nam się wyciągnąć. Ale szanujemy i kłaniamy się nisko.

Wielkie dzięki dla Marcina za rozmowę i wszelkie dopełnienie informacji! A Wam jak podobało się tegoroczne Opole – koniecznie zostawcie po sobie ślad w komentarzach, albo naszych socialkach!