Clay Paky Arolla SPOT MP

Godny następca Quantuma?

Nie wiem, czy już mówiłem jak bardzo nie lubię pisać o urządzeniach. Szczególnie, gdy jest to urządzenie które nie wnosi sobą nic rewolucyjnego. Jest po prostu kolejnym nowym Oplem. Stary był spoko, ale nowy jest lepszy, bo jest nowszy, a stary się już sypie ze starości.

To powinna być moja recenzja na większość urządzeń. Żeby nie było, ja Arolle lubię i polecam. Miałem okazję na nich już świecić i pierwszym razem nawet powiedziałem „łał”. Ale skoro już ma być to recenzja, dłuższa niż ten moment, bo tu już bym zakończył, to zróbmy analizę specyfikacji ze strony Prolight i obłoże ją porównaniem do Quantuma, co jest dla mnie poniekąd wyznacznikiem.

Optyka i moc

We wspomnianym urządzeniu, w parametrze „źródło światła” mamy podane „niestandardowa biała dioda LED o mocy 470W (6000K). To całkiem sporo jak na diodę (Quantum 475W). Parametr w nawiasie mówi nam „6000K” to mam nadzieję, że nie cena… To stopnie Kalwina wiem, taki żarcik. Nie wiem tylko co w niej niestandardowego.

Wskaźnik CRI 70+ z możliwością wyboru filtra dla CRI 88+. Skala CRI jest do 100, więc całkiem nieźle. Przy okazji CRI to wskaźnik oddawania barw. Im wyższy tym obiekt na który świecimy ma ładniejsze barwy i wygląda naturalniej w obiektywie. (Quantum przy 6718K biały 68 CRI, przy użyciu filtra korygującego CTO CRI na poziomie 72)

Na koniec tego akapitu moc wyjściowa podana na poziomie 22k lm (w sferze integrującej), dla porównania Quantum 12,7k lm. Przednia soczewka o średnicy 125mm, tyle co w Martinie. Z cyklu bawię i uczę jest to średnia „długość” w Azji. Zakres zoom 6,2°-48,8° (Quantum 12°-36°). Liniowe mieszanie kolorów CMY jest, tak samo jak filtr CTO.

Efekty

Urządzenie posiada 7-kolorowe koło (w tym filtr wysokiego CRI). Jak dowiadujemy się ze specyfikacji: 2 obrotowe koła gobo z indeksowalnymi i wymiennymi gobosami HD. Fajnie że obydwa koła są obrotowe. Co do gobosów są spoko. Znajdą się i na koncert i na architekturę.

Arolla Profile występuje też w wersji o mocy 1200W oznaczona literkami HP.

Pryzma jest, obrotowa, cztero-ramienna. Dość ciekawa jest technologia eSWAP, jak podaje producent: wymienność modułu gobo z wersji spot z zespołem ramki modelu profilowego. Tutaj chodzi o to, że po zdjęciu obudowy z jednej strony odkręcacie dwie śruby i wyjmujecie kasetkę z gobosami. Jak kartridże w Pegasusie (gimby nie znajo). Jest to na pewno przydatna opcja jeśli operujecie w magazynie wersją Spot i Profile jednocześnie.

Resztę parametrów rozpiszę w liście i opatrzę je komentarzem:

  • Zmotoryzowana 16-listkowa przysłona – Przysłona z listków paproci
  • Liniowy heavy frost 5° dla efektu wash – Jest i działa
  • 24-bitowy ściemniacz cyfrowy z 4 krzywymi ściemniania wybieranymi przez użytkownika – to działa płynnie jak buduje się napięcie przy opowieściach Twojego starego, gdy mówi jak przerąbane miał dostać się do szkoły i to z 4 różnymi wersjami…
  • Cyfrowy efekt stop-strobe – Na pewno przydatne..
  • Technologia Go-Bright: brak utraty światła i zmiany koloru po wprowadzeniu gobosów do wiązki – Zaraz, zaraz… Czyli, że jednak ta głowa ma coś rewolucyjnego? Z resztą to wyjaśnia skąd było moje “woow” po zaświeceniu gobosami w twarz ze sceny. Wyglądało to potężnie. Brawo Clay Paky.

Sterowanie

Tutaj akapit w którym można o każdym urządzeniu rozpisać się co najmniej na kilka stron A4 wymieniając wszystkie protokoły. Co ciekawe, moglibyśmy z każdego tekstu robić kopiuj wklej i by było spoko. Dlatego to również wkleję i opatrzę krótkim komentarzem, ponieważ żadnych rewolucji tutaj nie ma. To jak ten nowy Opel, radio ma w kolorze.

Zdjęcia – fragmenty filmu reklamowego Clay Paky
  • Protokoły sterowania: DMX, Art-Net, RDM, sACN – Wszystko jest
  • Osobowości: tryb pojedynczy z 29 kanałami sterowania – Tryb pojedynczy. Czego nie rozumiesz? Przy osobowości to akurat plus, bo jakby był tryb podwójny, to mogłoby oznaczać chorobę afektywną dwubiegunową.
  • CloudIO Ready: w pełni kompatybilny z CloudIO – Pieknie Włosko brzmiący stolik Clay Paky.
  • Napięcie robocze: 100-240V, 50/60 Hz – Prund
  • Maksymalny pobór mocy: 740VA – Moc
  • 5 trybów prędkości wentylatorów wybieranych przez użytkownika  – A to spoko. Czyli taki studio mode.
  • Waga: 24 kg – To mniej więcej tyle co dwie zgrzewki piwa lub kobieta gdy pytasz o wagę.
  • Rozmiar (LxWxH): 250 x 360 x 593 mm – Taki jak 1/3 R2D2

Podsumowanie

Świeciłem, sprawdziłem, pracowało mi się na tym dobrze. Moim punktem odniesienia był Quantum, ponieważ jest to najpopularniejszy obecnie spot. Poniżej przedstawiam piękną infografikę, która w sposób szybki i czytelny da Ci wiedzę niezbędną do podjęcia decyzji, co kupić. Bo ja Ci tego nie powiem, nie płacą mi za to.

Tym razem więcej nie znajdziecie na stronie dystrybutora lub producenta, nie mniej zapraszam do odwiedzenia ich stron internetowych!

Kamil Borzeski

Realizator oświetlenia, pasjonat nowych technologii i multimediów. Lubujący się w satyrze i śmieszkowaniu, ale nie tracący przy tym merytorycznego spojrzenia.

Producent:
Dystrybutor:
Total
0
Shares
Poprzedni
JDC-1 na Pol’and’Rock Festival

JDC-1 na Pol’and’Rock Festival

GLP coraz bardziej widoczne w Polsce

Następny
Austrian Audio prezentuje uchwyt perkusyjny DPH12

Austrian Audio prezentuje uchwyt perkusyjny DPH12

Dedykowane uchwyty dla OC7 i OD5

Może ci się spodobać